Z ustaleń funkcjonariuszy wynika, że trójka mieszkańców Opola Lubelskiego zabrała dowód osobisty swojemu znajomemu ponad rok temu. W listopadzie 34–latek i jego dwóch kompanów postanowili zrobić użytek z posiadanego dokumentu. W tym celu podczas rozmowy telefonicznej z pełnomocnikiem handlowym podali się za właściciela dokumentu, wyłudzili telefon komórkowy oraz laptop wraz z modemem o łącznej wartości ponad 4 tys. zł. Mężczyźni wyrazili zamiar korzystania z usług między innymi telefonicznych oraz regulowania za nie należności. Kiedy kurier przywiózł zamówiony sprzęt, oszuści wykorzystując łatwowierność właściciela dokumentu oraz fakt, iż ma on trudności w przeczytaniu dokumentu, nakazali mu podpisanie doręczonych wraz ze sprzętem umów a następnie zabrali sobie dołączony do nich sprzęt. W chwilę później znaleźli się w rękach Policji.
Wczoraj opolscy policjanci odzyskali wszystkie wyłudzone przez oszustów przedmioty. W trakcie przeszukania w domu jednego z nich, funkcjonariusze odnaleźli skradziony dokument, którym posługiwali się sprawcy.
Jak się okazało, oszuści już wcześniej posługiwali się dokumentem 71–latka i podając się za niego zawierali podobne umowy. Wyłudzili w ten sposób jeszcze jeden telefon komórkowy i dekoder telewizji cyfrowej. W trakcie trwającego postępowania policjanci będą sprawdzać czy w podobny sposób oszuści nie posługiwali się dokumentami innych mieszkańców powiatu. Za oszustwo grozi im do 8 lat pozbawienia wolności.
Mając na uwadze to, w jaki sposób ktoś może wykorzystać skradziony lub zagubiony dokument, warto wiedzieć co możemy zrobić by ustrzec się przed dodatkowymi kłopotami:
- Warto jak najszybciej zastrzec skradzione dokumenty w Centralnej Bazie Danych Systemu Dokumenty Zastrzeżone. Wystarczy powiadomić oddział banku, w którym posiadamy rachunek. Tak postępujemy zarówno w przypadku zgubienia, jak i kradzieży dokumentów. Chodzi o to, by dokumenty nie zostały wykorzystane np. do wyłudzeń.
- Jeśli dokumenty zostały skradzione należy zgłosić przestępstwo Policji. Najlepiej w tym celu pójść do komisariatu lub komendy, w pobliżu miejsca, w którym doszło do kradzieży.
- Kolejnym krokiem jest zawiadomienie o kradzieży, zagubieniu lub zniszczeniu dokumentów urzędów, które te dokumenty wydały. Zwykle jednocześnie składane są wnioski o wydanie nowych dokumentów (czasami wystarczy jeden wniosek - o wydanie wtórnika - na którym zaznaczamy przyczyny jego złożenia).