Poznaj konkurencję
Zanim porzucisz pracę na etacie i zaczniesz pracować na własny rachunek, zapoznaj się z konkurencją w branży, w której chcesz działać. W niektórych branżach konkurencja jest na tyle duża, że trudno zdobyć pierwszych klientów, nie mając żadnego doświadczenia. Na początek warto sprawdzić, co oferują inni freelancerzy i znaleźć swoją niszę. Dzięki temu zyskasz możliwość wyróżnienia się spośród innych wykonawców, co da Ci przewagę w zdobywaniu zleceń.
Sprawdź, jakie stawki obowiązują w branży
Przed wysłaniem oferty wykonania pierwszego zlecenia zapoznaj się ze stawkami za poszczególne typy zleceń. Pracę warto wyceniać według rynkowych stawek nawet na początku działalności jako freelancer, zwłaszcza gdy masz doświadczenie zdobyte w danej branży na etacie. Jeśli wcześniej pracowałeś w agencji reklamowej np. jako grafik, nie zaniżaj stawek, dlatego że dopiero zaczynasz przygodę jako freelancer. Raport Useme “Branże freelancingu w Polsce 2022: zarobki, zlecenia i czas pracy” wykazał, że aż 42 proc. wolnych strzelców zwiększyło swoje stawki w porównaniu do roku poprzedniego (źródło: https://www.magazynrekruter.pl/stawki-freelancerow-w-ktorych-branzach-w-2022-roku-wzrosly-najbardziej/). Pamiętaj o tym i zawsze kieruj się aktualnymi stawkami, zamiast cenami sprzed lat.
Nie pracuj za darmo
Każda oferta pracy zdalnej, na którą odpowiadasz, powinna wiązać się z pewnym wynagrodzeniem za wykonaną pracę. Nie przyjmuj zleceń, w których wymaga się przygotowania bezpłatnej pracy próbnej, czy też odbycia kilkutygodniowego bezpłatnego stażu. Staże i praktyki są przeznaczone dla studentów. Freelancerzy powinni wykonywać pracę z odpowiednim wynagrodzeniem, gdyż mają już umiejętności wymagane do realizacji danego zlecenia.
Zrób research dostępnych zleceń
Freelancerzy powinni pracować nad swoją niszą, by zyskać regularne zlecenia, których nie przejmie szybko inny wolny strzelec. W celu znalezienia swojej specjalizacji zrób research dostępnych zleceń. Sprawdź, jakich umiejętności potrzebują zleceniodawcy i na które zlecenia pojawia się niewiele ofert. Następnie zainwestuj swój czas w rozwój w jednej lub dwóch niszowych dziedzinach. W ten sposób zwiększysz swoje szanse na dostęp do dobrze płatnych zleceń z niewielką liczbą konkurencyjnych ofert.
Przygotuj profesjonalne portfolio
Zleceniodawcy zwracają uwagę głównie na portfolio przedstawiane przez freelancera. Rzadko interesuje ich CV lub list motywacyjny, gdyż to właśnie w portfolio znajdują się najważniejsze informacje o zrealizowanych dotychczas projektach. Jeśli specjalizujesz się w kilku dziedzinach, pamiętaj o przygotowaniu kilku wersji portfolio w zależności od branży. Zleceniodawcy oczekują konkretów, dlatego chcą oglądać jedynie prace związane z interesującymi ich tematami, a nie wszystkie zlecenia, które wykonałeś do tej pory.
Poznaj wymagania klientów
Podczas przeglądania ofert pracy zdalnej zwróć uwagę, jakie wymagania i słowa kluczowe pojawiają się w opisie zlecenia. Dzięki temu lepiej poznasz oczekiwania zleceniodawców wobec wykonawcy i odpowiesz na ich ofertę w sposób podnoszący Twoje szanse na uzyskanie pracy. Jeśli zleceniodawcy oczekują umiejętności, których nie masz, pomyśl o rozwoju zawodowym: zapisz się na kurs lub skorzystaj z darmowych webinarów i podnieś swoje kwalifikacje.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.