Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” opublikowało dodatek pt. „Polityka podatkowa gmin 2013-15”. Prezentuje w nim rankingi miast wojewódzkich, miast na prawach powiatu, miast powiatowych i innych miast w których za kryterium obrano średnią stawkę podatków w latach 2013 – 2015 (dokładnie dochody własne otrzymane jako proc. możliwych do zebrania zgodnie z obowiązującymi stawkami maksymalnymi). W Opolu Lubelskim ten współczynnik wynosił w badanym okresie 79,32 procent. Spośród miast powiatowych województwa lubelskiego przed Opolem znalazły się tylko 3 inne miasta – Ryki, Janów Lubelski i Łuków. Oznacza to, że podatki w Opolu Lubelskim są jedne z najniższych w kraju wśród miast powiatowych i miast na prawach powiatu. Jednocześnie oznacza to jednak, że do budżetu gminy z tytułu podatków mogłoby wpływać o ok. 2 mln zł rocznie więcej, gdyby władze zdecydowały się ponieść podatki do maksymalnego dopuszczalnego poziomu, czyli o ok. 20% więcej niż obecnie.
Propozycje stawek podatków, zarówno te z lat 2013-15 jak i obecne zawsze były propozycjami wysuwanymi przez organ wykonawczy samorządu - burmistrza, jednak ostatecznie, każdorazowo muszą być one kompromisem pomiędzy tym co jest proponowane, i tym na co są skłonni zgodzić się radni. Dla mnie osobiście bardzo istotne jest, aby poziom podatków był możliwie niski, bo korzystają na tym w bezpośredni sposób nasi mieszkańcy. Jednak nie mniej istotne jest w tym przypadku zbilansowanie większych wpływów do budżetu które moglibyśmy osiągnąć, poprzez pozyskanie dodatkowych funduszy ze źródeł zewnętrznych, głównie unijnych. Nam ta sztuka się udaje co pozwala na utrzymywanie podatków na podobnym poziomie w myśl zasady względnej stabilności podatkowej. Ponadto stosunkowo niskie podatki są jednym z elementów sprzyjających przyjaznej polityce pro przedsiębiorczej i nastawionej na rozwój gospodarczy
- mówi Dariusz Wróbel – Burmistrz Opola Lubelskiego.
Podatki lokalne to tylko nieznaczna część obciążeń podatkowych obowiązujących w Polsce. Gminy mogą regulować stawki wybranych podatków, jednak obowiązuje je stawka maksymalna wynikająca z ustawy, a w niektórych przypadkach także stawka minimalna. Poza tym część ulg i zwolnień narzucają przepisy ustalane na szczeblu krajowym. Trzeba jednak zaznaczyć, że dochody na które samorządy mają bezpośredni wpływ to zaledwie 19 % łącznej wielkości budżetów gminnych. Wg „Wspólnoty” najbardziej fiskalną politykę prowadzą duże miasta z Warszawą na czele (wartość średniej stawki podatków wynosi tu 99,6% maksymalnej). Tuż za nią znalazło się kilka mniejszych gmin: Świebodzice (99,4%), Hel (99,36%), Jeżów Sudecki (99,27%) i Wejherowo (99,15%).