Lawinowy wzrost wypadków
W 2024 roku kierujący hulajnogami elektrycznymi spowodowali 372 wypadki - o 41 procent więcej niż w roku poprzednim (264 zdarzenia), co stanowi już 1,9 proc. wszystkich wypadków drogowych w Polsce. W całym roku 2024 obrażenia odniosło około 521 osób, z czego cztery osoby poniosły śmierć - tyle samo co w roku 2023.
Od stycznia do końca maja 2025 roku odnotowano 223 wypadki z udziałem użytkowników e‑hulajnóg, co oznacza wzrost o ponad 40 procent w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2024. Rannych zostało 242 osoby, a dwie zmarły w wyniku zdarzeń.
Pełny bilans za pierwsze półrocze 2025 r. to 447 wypadków, 416 rannych i cztery ofiary śmiertelne, czyli dwa razy więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (242 zdarzenia, 205 rannych, zero ofiar).
Młodzież najbardziej zagrożona
Zdecydowaną większość poszkodowanych stanowią dzieci i młodzież. W 2025 roku w co drugim wypadku brały udział osoby poniżej 18 lat, w tym aż 57 procent zdarzeń dotyczyło dzieci w wieku 7–14 lat. Najczęściej to właśnie są one poszkodowane – chłopcy trzykrotnie częściej niż dziewczynki.
Główne przyczyny wypadków
Najczęściej dochodzi do nich z powodu:· nadmiernej prędkości i brawury (często powyżej 20 km/h),
· jazdy po alkoholu - odpowiedzialna za 5–12 proc. wypadków,
· poruszania się po chodnikach mimo obowiązkowych tras rowerowych,
· przewożenia innych osób lub zwierząt,
· braku stosowania kasków - tylko około 5–20 proc. użytkowników je nosi
W ostatnich latach hulajnogi elektryczne pojawiły się na chodnikach, drogach i ścieżkach rowerowych wielu miast i miasteczek. Wraz z nimi przyszła potrzeba regulacji prawnych. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wprowadziła trzy ważne definicje:
· Hulajnoga elektryczna – pojazd z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, napędzany elektrycznie, przeznaczony dla jednej osoby.
· Urządzenie transportu osobistego – elektryczne pojazdy inne niż hulajnoga, bez siedzenia i pedałów.
· Urządzenie wspomagające ruch – sprzęt sportowo-rekreacyjny, np. rolki, hulajnogi bez napędu, deskorolki.
Obowiązki kierującego hulajnogą
Osoba kierująca hulajnogą elektryczną:
· musi jechać po ścieżce rowerowej lub pasie ruchu dla rowerów (z maks. prędkością 20 km/h),
· może jechać jezdnią, jeśli nie ma ścieżki rowerowej, a prędkość dopuszczalna na danej ulicy to maks. 30 km/h,
· może wyjątkowo jechać chodnikiem, gdy nie ma innej możliwości – ale tylko z prędkością zbliżoną do pieszego, zachowując szczególną ostrożność i ustępując pierwszeństwa pieszym.
Kto może jeździć hulajnogą?
· Dzieci do 10. roku życia – nie mogą korzystać z hulajnogi elektrycznej na drodze publicznej. Wyjątek: strefa zamieszkania i opieka osoby dorosłej.· Młodzież od 10 do 18 lat – musi mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 albo T.
· Dorośli (18+) – nie potrzebują żadnych uprawnień.
Czego nie wolno?
· jeździć pod wpływem alkoholu lub środków odurzających,
· przewozić osób, zwierząt, paczek,
· holować innych pojazdów,
· jeździć z telefonem przy uchu.
Parkowanie hulajnogi
Hulajnogę można zostawić:
· w wyznaczonym miejscu na chodniku,
· jeśli nie ma wyznaczonego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, równolegle do krawędzi, z zostawionym 1,5 m wolnego przejścia dla pieszych.
Kary i mandaty
· mandat za używanie telefonu podczas jazdy – 200 zł,
· przewożenie osoby lub przedmiotu – 100 zł,
· jazda po alkoholu – 300–500 zł,
· przejazd przez przejście dla pieszych – 100 zł.
Uwaga, rodzice!
Najczęściej z hulajnóg korzystają dzieci i młodzież. Dlatego tak ważna jest rola opiekunów – rozmowa, edukacja, przykład. Bezpieczne korzystanie z tych pojazdów to nie tylko przestrzeganie prawa, ale i troska o innych uczestników ruchu.
To od naszej wyobraźni i ostrożności zależy bezpieczeństwo na ulicach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.