Kobieta na własnej skórze przekonała się, że oszuści internetowi działają bez żadnych skrupułów. Na prośbę swojego syna, za zebrane przez niego pieniądze chciała mu kupić używaną konsolę do gier. Znalazła interesującą ją ofertę na jednym z portali sprzedażowych. Skontaktowała się ze sprzedającym, zapłaciła 500 zł na podane przez niego konto, podała adres dostawy paczki... Jednak przesyłki nie otrzymała, a sprzedający przestał odbierać połączenia telefoniczne i odpisywać na wiadomości.
W związku z tym, wraz z Komendą Główną Policji, przypominamy kilka najważniejszych zasad, które powinniśmy stosować, dokonując zakupów lub sprzedając coś przez internet:
- koniecznie sprawdź komentarze (zwłaszcza negatywne) sprzedawcy/usługodawcy, zanim sfinalizujesz transakcję,
- czytaj regulaminy dostępne na stronach sprzedawców/usługodawców, zwróć uwagę na to, czy podał adres i czy jest on widoczny na internetowych mapach,
- chroń swoje dane - przekazuj tylko te niezbędne do sfinalizowania transakcji oraz dostawy towaru/usługi,
- jeśli podczas wykonywania przelewu pojawi się błąd płatności, sprawdź, czy w kolejnym kroku link do jej ponowienia nie jest inny (czy nie jest to link do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności, która służy do wyłudzania poufnych danych),
- wybieraj takich dostawców usług, którzy oferują ochronę, jeśli usługa czy towar nie zostaną dostarczone lub będą się różnić od przedstawionych w ofercie,
- nigdy nie zgadzaj się na przelewanie pieniędzy na numer konta, który otrzymasz w wiadomości SMS czy na czacie, płać tylko w sposób, jaki jest dostępny przez integratora płatności,
- dokładnie czytaj wysyłane przez bank wiadomości SMS i informacje w bankowych aplikacjach mobilnych,
- nie instaluj rzekomo wymaganego dodatkowego oprogramowania, które miałoby umożliwić otrzymanie wsparcia podczas płatności,
- nie klikaj linków z e-maili i wiadomości SMS,
- zrezygnuj z realizacji płatności, jeżeli strona internetowa Twojego banku wydaje Ci się nieco inna, albo jeśli obserwujesz jakiekolwiek niestandardowe zachowania - w takiej sytuacji koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem przez infolinię,
- czytaj ostrzeżenia publikowane przez policję, banki oraz FinCERT.pl – BCC ZBP.
CZYTAJ TAKŻE: Powiat opolski: Mieszkanka gminy Łaziska straciła 15,5 tys. zł. Chciała sprzedać telefon w internecie
Kupując, nie dajmy się nabrać na fałszywe witryny podszywające się pod prawdziwych, działających legalnie przedsiębiorców. Mają one na celu wyłudzenie naszych danych do uwierzytelnienia płatności. Uważajmy też na zbyt niskie centy oferowanych towarów, których w rzeczywistości wcale możemy nie dostać.
Sprzedając, nie dajmy się zmanipulować i nie przekazujmy potencjalnym kontrahentom z internetu poufnych danych do logowania się w bankowości elektronicznej czy danych z karty płatniczej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.